Testované vozidlo na LPG                     

KIA Ceed 2.0i 16v

      Jako vhodný objekt pro test bylo zvoleno vozidlo Kia Ceed 2.0i s registrační značkou WL – RC 199 (registrováno v SRN). Ve vozidle je namontován systém vstřikování plynné fáze LPG značky LOVATO. Dávkovací zařízení aditiva je elektronické – systém Elektronik Valve Protector, který automaticky vyřadí plynový systém z činnosti, když dojde aditivum v zásobní nádobce – vozidlo nemůže být provozováno na LPG bez aditivace.
                                                                                                                                                

      Proč zrovna KIA Ceed 2.0i ?

Toto vozidlo pro účely testování poskytl německý prodejce KIA protože má s tímto modelem dlouhodobě „neblahé“zkušenosti se zaklepáváním ventilů při jeho provozování po přestavbě na LPG. Tento problém se akutně projevuje u vozidel provozovaných na LPG v dálničním režimu. Podle zkušeností prodejce KIA dochází k znatelnému zmenšení ventilových vůlí již po ujetí pohých 15tis.km převážně po dálnici na LPG. Po ujetí dalších 15tis.km tedy úhrnem 30tis.km od přestavby vozidla na pohon LPG jsou již výfukové ventily prakticky bez vůlí a dalším provozováním vozidla bez nového vymezení ventilových vůlí by přineslo neodvrtatně podpálení výfukových ventilů případně poškození ventilových sedel či další fatální poškození motoru. Z tohoto důvodu prodejce KIA nedoporučoval zákazníkům montovat do tohoto vozidla plynový pohon. Pokud však zákazník trval na přestavbě, podmiňoval prodejce KIA trvání záruky kontrolou ventilových vůlí každých 15tis.km. To je samozřejmě nepříjemná skutečnost pro zákazníky s přestavbou na LPG kterým se tak zvyšovaly náklady na servis vozidla a velmi často byli nuceni platit opravu ventilových rozvodů motoru po najetí relativně malého počtu km na LPG.

Prodejce KIA přistupoval zprvu k navrhovaným testům s nedůvěrou protože značná část motoristické veřejnosti v pozitivní účinky LPG aditiv nevěří. Na druho stranu – co kdyby to fungovalo? Byl by vyřešen problém se zaklepáváním ventilů(který mimochodem postihuje i jiné modely KIA a HYUNDAI např. 1,4i CVVT) a plynový pohon o který je u těchto vozidel značný zájem by nemusel být zatracován ale naopak schvalován či dokonce doporučován. Tím pádem by se vozidla lépe prodávala… Kromě toho každé vozidlo na lpg které je vybavené dávkováním aditiva pro ochranu ventilů a ventilových sedel motoru před předčasným zaklepáním má předpoklad dlouhodobého bezproblémového provozu na levnější palivo LPG nebo CNG a tím opravdu garantovat faktickou úsporu bez nutnosti nenadálých drahých oprav.